koło zębate
Poradnik

Wszystko, co musisz wiedzieć o kołach zębatych

Koła zębate są podstawową częścią każdego mechanizmu ze względu na ich zdolność do przenoszenia ruchu, siły i momentu obrotowego między różnymi komponentami. Istnieje ogromna liczba różnych typów kół zębatych, w zależności od tego, jakie zadanie wykonują: zmiana prędkości lub siły obrotu, zmiana osi obrotu, przenoszenie mocy między silnikiem a innymi ruchomymi elementami.

Co to jest koło zębate?

Koło zębate definiuje się jako koło z zębami na krawędzi, zwykle cylindryczne, które służy do przeniesienia ruchu z elementu generującego prąd, takiego jak silnik, do miejsca, w które chcemy przyłożyć siłę, z przekształceniami w osi obrotu lub prędkość.

Jakie są części przekładni?

Przekładnia może być bardzo złożona, ale najczęściej spotykane mają trzy odrębne części: koronę zębatą, która przenosi ruch, łożysko, w którym sprzężony jest wał (silnika lub innej części mechanizmu) oraz przegrodę pomiędzy je, co czasami pojawia się w postaci ramion.

Przegroda lub ramiona przekładni

Jest to część przekładni, która łączy koronę i łożysko, aby przenieść ruch. Istnieje wiele wariantów tej części, ponieważ w zależności od wymagań technicznych można wykonać bardzo wytrzymałą, ale ciężką, solidną przegrodę lub cienkie ramiona promieniowe, które są mniej wytrzymałe, ale lżejsze. Element wagowy może mieć kluczowe znaczenie, aby nie dodawać niepotrzebnej masy, ponieważ zwiększając wagę elementu ruchomego zwiększamy bezwładność naszego układu.

Łożysko przekładni

Łożysko to część, do której przymocowana jest oś, która przenosi ruch. Ten wałek może pochodzić z silnika lub innej części mechanizmu.

Korona koła zębatego

Korona lub obręcz koła zębatego to miejsce, w którym znajdują się zęby i jest to część koła zębatego, która w dużej mierze determinuje zachowanie koła zębatego. Zarówno jego kształt, jak i właściwości kształtu i wielkości zębów powodują, że przekładnia zachowuje się w taki czy inny sposób.

Ponieważ właściwości samego koła zębatego są ściśle związane z liczbą jego zębów i ich ułożeniem, przyjrzyjmy się najpierw częściom zęba w przekładni.

0
0
0