Większość osób kojarzy przekładnie cięgnowe z rowerów, gdzie przenoszenie napędu odbywa się poprzez łańcuch (napędzana mięśniami rowerzysta korba ciągnie łańcuch i oddaje energie zębatkom). Jest to błąd, bowiem medium ciągnącym może być nie tylko łańcuch, ale również pas lub lina. Zapraszamy do lektury!
Przekładnie linowe
Z tego rodzaju przekładni korzysta się wszędzie tam, gdzie obciążenia są bardzo duże i wymagają, aby element ciągnący był wykonany z pełnego materiału. Oczywiście nie musi być to stricte lina wykonana z dratwy czy tworzywa, a metal. Najczęściej z metalowymi przekładniami mamy do czynienia w przypadku windy. Jeśli wyjrzymy sobie przez okienko w drzwiach (w starszych blokach jest to możliwe), zobaczymy linę, która jest ciągnięta przez koła na górze. To właśnie jest rodzaj przekładni liniowej. W windach – dla ścisłości – występuje wymieszanie różnego rodzaju przekładni, ale nie jest to artykuł stricte techniczny, w którym poruszalibyśmy te szczegóły. Ważne, że taka przekładnia jest niezawodna, odporna na działanie czasu (nawet, jeżeli lina się wyciągnie, nie spowoduje to przeskakiwania mechanizmu jak ma to miejsce w przypadku przekładni łańcuchowych). Same korzyści!
Przekładnie pasowe
Drugi ciekawy rodzaj przekładni pasowej, z którym mamy do czynienia chociażby w sklepie podczas zakupów. Przewijająca się taśma zakupowa jest niczym innym jak rodzajem przekładni pasowej. Zauważmy, że wałki na których opiera się taśma w przekładni musi być wykonana z materiału, który zapewnia wysoki współczynnik tarcia. W tym celu najczęściej wykorzystuje się doklejany papier ścierny lub inny, tego typu materiał. Wszelkie poślizgi przy tego typu maszynach są niewskazane, gdyż mogą spowodować spalenie się gumy i pożar w zakładzie. Znana jest sytuacja, kiedy szef zwolnił osobę dorabiającą na ¼ etatu, zajmującą się konserwacją wspomnianych przekładni. Oszczędności były właśnie takie, że cały zakład poszedł z dymem z powodu zatartej przekładni i spalenia gumy. Dlatego tutaj nie możemy sobie pozwolić na żadne oszczędności. Przekładnia pasowa musi być regularnie czyszczona i – ogólnie rzecz biorąc – zadbana.
Więcej szczegółów na temat przekładni: https://stmpolska.pl/przekladnie-mechaniczne.html